Beneficii bine înrădăcinate în sfecla roșie

Sfecla roșie, această legumă rădăcinoasă devine din ce în ce mai populară datorită multiplelor beneficii pe care le are. Este și o legumă foarte versatilă: suc, proaspătă (rasă, în salate), fiartă (în supe), coaptă, murată, chipsuri deshidratate... se mănâncă si frunzele (în care, de pildă, se învelesc sarmale)!

A fost cultivată înițial pentru frunze, care pot fi mâncate și acum. Dar rădăcina este cea mai interesantă pentru arta culinară și pentru sănătate. Merge foarte bine cu hrean, piure de cartofi, cu alte legume (morcov, țelină), avocado, brânzeturi sau cu ficat - ca să nu mai spunem că e aproape nelipsită în meniurile „fusion” ale chef-ilor cu inventivitate din toată lumea.

Principalii nutrienți esențiali cu care vine sunt acidul folic, manganul (bun pentru articulații), potasiul, vitamina C, fierul. Mai mult, sfecla roșie furnizează o serie de fitonutrienți cu efecte benefice: antiinflamator, antitumoral, detoxifiant, antianemic, hepatoprotector, vasodilatator.

Indicele glicemic este mediu (în jur de 60), la un aport de aproximativ 10g de carbohidrați la 100g de sfeclă roșie.

Oxidul nitric

Sfecla nu conține propriu-zis "oxid nitric", însă poate poate stimula sinteza de oxid nitric - un vasodilatator natural care poate scădea tensiunea arterială aproape la fel de bine ca unele medicamente. Sfecla conține nitrat, cu multe studii arătând beneficii pentru sănătate, de pildă

- Ajută mult (și e folosită ca atare) în dieta sportivilor, în special înainte de competiție.

- Beneficiul apare și în combaterea disfuncției erectile. Iată așadar, încă o plantă cu efect benefic pentru viața sexuală, pe lângă rucola sau țelină.

- Un alt efect interesant este faptul că ajută la prevenirea infecțiilor respiratorii.

Rol detoxifiant

În sfecla roșie avem substanțe care ajută faza a doua a detoxifierii, prin activarea unor enzime specifice în ficat.

Precauții

Acidul oxalic este prezent și în sfeclă, deci trebuie consumată cu precauție de către cei cu predispoziție pentru pietrele la rinichi. La fel, o parte dintre fibre intră în categoria FODMAP, deci pot cauza tulburări gastrointestinale persoanelor cu astfel de sensibilități. Totuși, la o cantitate "normală" (într-o salată) nu există probleme.

Există și persoane care nu metabolizează pigmentul roșu, el regăsindu-se în urină ulterior consumului - așadar, dacă vi se întâmplă, nu este "sânge", ci doar acel pigment.

Cristian Mărgărit

foto: pixabay

Logo Facebook Logo Instagram