De ce e important ca salata ta să fie cât mai colorată

Salata, pentru o mare parte dintre noi, este evadarea din rutină - o masă sănătoasă care oferă un plus de viață și energie, fără vreun rabat de la gust. Toată lumea știe că a mânca fructe și legume zilnic este foarte important pentru sănătate – motiv în plus pentru ca salatele, în care amesteci și frunze, și fructe, și legume - ar trebui să fie la ordinea zilei in dieta noastră. Ele ne asigură o multitudine de nutrienți și vitamine. Totuși, puțini știu că varietatea culorii lor este cel mai important factor în asigurarea tuturor substanțelor necesare organismului nostru. Fiecare coloratură înseamnă, de fapt, diferiți compuși chimici, esențiali pentru dezvoltarea și menținerea organismului,  deopotrivă pentru adulți și copii.

Fructele și legumele sunt din 5 categorii: roșii, mov, galbene, verzi și albe. Fiecare culoare vine cu propriul ei set de fitochimicale, substanțe ce au un rol esențial în lupta împotriva bolilor. Aceste chimicale sunt elementul care stă la baza culorilor vibrante pe care fructele și legumele le au. Ele vin cu foarte multe proprietăți benefice. Frunzele, fructele și legumele proaspete sunt esențiale pentru sănătate întrucât sunt neprocesate, create de natură, echipate fibre, vitamine, minerale și enzime.

Cel mai ușor mod prin care poți să te asiguri că tu consumi cât mai multe fructe și legume din acest „curcubeu” este să mănânci o varietate cât mai mare.

Iată beneficiile fiecărei culori pe care fructele și legumele din jurul nostru le poartă:

Roșu

Fructele și legumele roșii sunt colorate de un pigment natural numit licopen. Acesta este un antioxidant puternic care poate reduce riscul de cancer la prostată și ne ține inima sănătoasă prin reducerea tensiunii, dar și a nivelului de colesterol din sânge.

Fructe și legume roșii pe care le poți pune în salata ta: roșii, spanac roșu, coacăze, ardei iuți sau grași, zmeura, cireșele, vișinele etc.

Mov

Pigmentul din ele se numește antocianină și susține funcția retinei, reduce colesterolul și ajută la asigurarea unei digestii sănătoase. În plus, acesta susține absorbția mineralelor și limitează activitatea celulelor canceroase din organism. Fructele și legumele albastre/mov conțin nutrienți precum luteina ce ne menține ochii sănătoși, vitamina C, fibre și acid elegic ce are proprietăți antioxidante.

Fructe și legume albastre/mov pe care le poți pune in salata ta: rodie, afine, vinete, struguri, sfeclă, sparanghel mov etc.

Verde

Legumele verzi conțin o largă varietate de fitochimicale printre care și caroteni - care au proprietăți anticancerigene. Frunzele verzi - precum spanacul, salatele, rucola și altele - au un conținut ridicat de folați ce sunt esențiali, de exemplu, în timpul și înaintea sarcinii.

Vegetale verzi numai bune de pus în salată, în afară de frunzele noastre, desigur: sparanghel, avocado, broccoli, varză de Bruxelles, dovlecei (inclusiv zucchini), ceapa și usturoiul verde, mazărea, andive etc.

Galben

Carotenoizii dau acestei grupe de fructe și legume culoarea lor vibrantă. Un carotenoid cunoscut drept Betacaroten este găsit în cartofii dulci, în dovleci și morcovi. Acesta se transformă în vitamina A, care ajută în menținerea membranelor mucoase și a ochilor.

Legume și fructe galbene/portocalii pe care le poți pune in salată: morcov, lămâie, cartofi dulci, ananas, mango, porumb, grapefruit, dovleac, ardei grași, etc.

Alb

Legumele si fructele albe conțin o varietate de fitochimicale printre care și alicina (găsita în usturoi și recunoscută pentru proprietățile antivirale și antibacteriene pe care le are). De asemenea, unii membri ai acestei grupe, precum bananele și cartofii, sunt o excelentă sursă de potasiu.

Legume și fructe albe pe care le poți pune in salată: ciuperci, usturoi, cartofi, ceapa, ridichi, ghimbir, banana etc.

Este, așadar, esențial să ne diversificăm constant meniul și să mâncăm cât mai sănătos cu putință pentru a putea duce o viață mai sănătoasă și mai plină de energie.

Logo Facebook Logo Instagram