Omnivori, vegetarieni, vegani și așa mai departe

Împărțirea consumatorilor în funcție de dieta aleasă este mult mai amplă decât pare la prima vedere. Personal, am fost uimit de cât de multe categorii există în funcție de codul alimentar ales.

Motivele pentru care cineva alege o a anumită conduită culinară sunt și ele extrem de diferite: tradiționalism, etică, restricții medicale (intoleranțe, alergii) ș.a.m.d. Prin urmare, să purcedem la o trecere în revistă a principalelor categorii:

Omnivorul: consumă orice (normal, aici nu ne referim la restricțiile ce țin de religie, statut social sau culturale). În alimentație intră carnea, peștele, miere, fructele, legumele.


Vegetarianul (la modul general, urmează subdiviziuni): nu consumă carne, dar nu respinge alte produse de origine animală: ouă, lapte, miere.

Ovo-lacto vegetarianul: fără carne/pește, dar cu ouă și lapte.

Pesco-ovo-lacto vegetarianul: fără carne, dar consumă pește.

Ovo vegetarianul: fără carne/pește/lactate, dar consumă ouă

Lacto vegetarianul: ca mai sus, dar înlocuim lactatele cu ouă.

Semi-vegetarianul: e un vegetarian în devenire, care se antrenează. Mulți dintre ei răresc consumul de carne din motive etice, dar nu o refuză de tot.

Flexitarianul respectă dieta vegetariană, dar ocazional consumă carne. De obicei abținerea de la carne e făcută programatic ceea ce îi diferențiază de semi-vegetarieni.

Vegetarianul part-time este diferit față de cei de mai sus prin perioada mare în care respectă dieta vegetariană (să spunem câteva luni) după care redevine, temporar, omnivor.

Pesco vegetarienii consumă vegetale și pește.

Polo vegetarienii consumă și carne de înnaripate, dar refuză alte cărnuri.


Veganii – nu doar că nu consumă nimic din ce provine de la animale, dar cumpără nici produse care au astfel de origini (haine sau încălțăminte din piele, de exemplu).

Raw-vegani – sunt veganii care nu procesează termic și totul este consumat crud.

Alte tipuri de vegani: cei care consumă ingrediente integrale/ cei care consumă ingrediente cu conținut scăzut de grăsimi, cei care consumă carbohodrați, cei care nu consumă gluten,

Fructivorii: consumă doar fructe și, eventual, alte alimente căzute din copaci, nuci ori semințe.

Paleo-veganii au o dietă inspirată de ce consumau strămoșii noștri în Paleolitic.

Nu în ultimul rând, carnivorii sunt cei care aleg o dietă bazată exclusiv sau aproape exclusiv pe carne.

Cosmin Dragomir

foto: pixabay

Logo Facebook Logo Instagram